web analytics
februarie 27, 2011, Author: Ciprian, Leave a comment

Zoli si pensula cu aer curat

Categories: Articles (Romania)

Utima oară am rămas în Oradea BH, România, unde am fost să vedem cu ce se mai ocupă domnu’ Marius Blaj aka Mas Oyama.

Astăzi părăsim Oradea şi ne îndreptăm spre estul Transilvaniei ajungând în cele din urmă după aproximativ 390 de km (funcţie de ruta aleasă) în Odorheiul Secuiesc HR România.

Am ajuns aici pentru a ne întâlni cu Zoli, un nume cel puţin cunoscut pentru pasionaţii de custom din România.

Dar, să presupunem că nu ştiti despre cine vorbesc (că doar n-o fi singurul Zoli din Odorheiul Secuiesc).

Ca să lamurim pe toata lumea, este vorba de Márton Zoltán, născut şi crescut în Odorheiul Secuiesc şi vechi de aproape 35 de ani, ani petrecuţi înconjurat de diverse forme ale artelor plastice.

“Provenind dintr-o familie talentată de profesioniști în arte plastice, am fost coordonat și îndrumat de-a lungul  timpului.”

Încă din copilărie Zoli cel mic avea apucături artistice făcând tot felul de ” ciudăţenii, lucrări şi desene ieşite din comun”. De unde să ştie el, Zoli cel mic, că după ceva ani “ciudăţeniile” astea ale lui o să se nimerească fix pe gustul maselor de motociclisti si nu numai.

În timp Zoli a trecut prin mai multe faze artistice, “am încercat și sculptatul, trecând prin mai multe stiluri. Apoi am început să mă perfecționez în domeniul picturii. Am avut multe expoziții și în străinătate…”

Toate bune şi frumoase până când, cum chiar Zoli foarte simplu o spune “odată am văzut un chopper vopsit foarte interesant și am început să studiez acest domeniu”.

Evident, ca tot românul care se respectă, tot autodidact şi el, pentru că la noi mai greu cu cursuri, specializări etc… pe principul împământenit meseria se fură bă!

“Când am început primele lucrări, mi-am dat seama că e mare diferență, să pictezi cu pensulă sau să pictezi cu aerograf. Mi se părea că trebuia să iau totul de la capăt. Dar m-am obișnuit repede cu această sculă fantastică și am început să produc cât mai multe lucrări frumoase. De fapt aerografia o practic de 14 ani adică din 1997.”

În toata această perioadă Zoli a continuat să-şi perfecţioneze skill’urile de airbrush. Fascinat fiind de chopperele custom americane şi-a promis că nu se lasă până nu ajunge să facă un custom paintjob unui astfel de motor. După ceva ani de antrenamente şi zeci de lucrări, timp în care şi zona custom bike din Romania a început să prindă contur, la uşa atelierului din Odorheiul Secuiesc a bătut domnu’ Cornel Deac din Sibiu. Despre Corne, proprietarul şi în acelaşi timp mâna de lucru a atelierului Choppers Life din Sibiu, o să publicăm ceva mai încolo un articol, chiar dacă e cam scump la vorbe preferând să facă decât să vorbească sau cum zice el “să facă gălăgie degeaba”.

Aşadar, cum spuneam, Corne avea un chopper făcut în atelierul Choppers Life, pe care avea de gând să-l facă de ruşine pe la câteva expoziţii de profil, drept pentru care chopperul nefiind custom 100% până nu are o vopseală personalizată de mâna unui priceput al domeniului; şi atunci la cine să apelezi dacă nu la atelierul ZoliArt. Astfel toată lumea ajungând să fie mulţumită, Corne pe de o parte şi-a văzut motorul completat de un paintjob reuşit, iar Zoli şi-a împlinit visul: “În acel moment mă simțeam în Rai. Au și câștigat multe premii cu motorul respectiv.”

“Între timp am început să devin cunoscut în țară, mulțuminta expozițiilor organizate de mine și de alte firme cunoscute. Tot mai mulți bikeri veneau la mine să-si personalizeze motoarele. Majoritatea aveau ideeile lor, dar erau și cei care mi-au lăsat mână liberă în privința designului.”

Dar ce înseamnă un pasionat de această lume fascinantă a custombike-ului, dacă nu are în propriul garaj un motor tăiat niţel după propriul gust.

Zoli s-a oprit asupra unei Honda Shadow ACE 1100, chopperită iniţial de Laurenţiu din Târgu Mureş, căreia nu a rezistat să nu îi dea o notă şi mai personală.

…before…

…and after…

eu zic că mai multe vorbe sunt de prisos cu privire la ce a ieşit.

Despre Zoli ar mai fi de spus că pe lângă airbrush nu a uitat cum se dă  cu pensula ocupându-se şi de pinstriping…

…el fiind autorul hainelor proiectului Basty Bikes -- Rising.

…în acelaşi timp nu ezită să ia şi “lucrări de la zero (vopsit fondul, chituit)”

Pe final, pentru că sunt convins că sunt suficienţi curiosi, am fost nesimţiţi şi am atacat cea mai mare durere a românului.

Cu toate că e cel puţin trivial să pui preţ pe artă, mychopper.RO  a întrebat: “Şi cât face domle? adică, na, cât trebuie să scoatem din buzunar pentru o treabă din asta_”

şi Zoli ne-a lămurit, chiar dacă sunt multe aspecte ce trebuie luate în considerare:

“În legătură cu prețuri, aceste variază după complexitate, de exemplu un portret este cel mai scump și cel mai greu de realizat, însă un tribal simplu este mai ieftin.

Cea  mai scumpă lucrare pe care am făcut-o, era în jur de 1000 de euro, și cea mai ieftina 200 (aceste prețuri au cuprins un paintjob complet). Oricum trebuie discutata fiecare lucrare în parte, pentru că fiecare este un caz unic.”

Aşadar, aviz amatorilor de custom şi aerograf, nu vă mai întrebaţi cât o fi, cum o fi sau etc., puneţi mâna şi luaţi legătura cu omul şi o să vă înţelegeţi voi că doar oameni sunteţi.

Acum pe final, vă lăsăm cu ceva poze ale lucrărilor ZoliArt, pentru mai multe detalii şi date de contact rugându-vă să accesaţi www.airbrushsite.com.

motoare…

n-ai motor? nu-i bai….poate ai scuter…

…şi dacă eşti posesorul a două roţi, mai mult ca sigur că ai o cască…

…sau ai două roţi dar trebuie să-mpingi la pedale…

sau ai patru roţi şi totuşi nu faci parte din categoria conservari împuţiţi…

sau altele…

şi altele…

şi altele..

şi lista continuă la nesfârşit, iar dacă vă place ce iese din mâna lui, căutaţi-l şi ţineţi-l ocupat, meritaţi şi voi…merită şi el.

 

facebook comments:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

if you check this box ... nothing happens (: 26