web analytics

Ca despre orice subiect important dintr-un domeniu ales la intamplare, vom auzi pareri impartite.

Unele pro, altele contra, unele avand emitenti cu pretentii, specialisti, altele de la persoane direct implicate mai mult sau mai putin, unele fiind probate de studii stiintifice, de multe ori existand explicatii tehnice foarte pertinente care sustin ambele variante, la fel si sunetul motoarelor HD este de multe vreme tinta disputelor.

Este unic sound-ul Harley?

Este pur subiectivism?

Chiar niciun alt motor nu suna ca un Harley?

Toate motoarele HD suna la fel?

…sau toate motoarele indiferent de producator suna la fel, doar cu mici variatiuni.

Acum, sa fim bine intelesi, departe de mine gandul sa raspund la aceste intrebari. Nu m-am gasit eu, geniul din Carpati, sa fac lumina in aceasta veche disputa internationala. Ceea ce vreau eu in acest articol e sa incerc sa explic cat de cat  mecanica  sunetului Harley si sa va pun la dispozitie cateva clipuri care sa va incerce obiectivitatea, pentru ca sincer e destul de greu sa nu fii subiectiv in asemenea situatii.

Cum era si de asteptat, cei de la Harley Davidson Motor Company, proprietarii de HD-uri, simpatizantii, cei carora le plang ochii cand vad unul pe strada, toti sunt ferm convinsi, si pentru ei nu exista nicio disputa, ca pe langa binecunoscutul brand HD, vechi de mai bine de 100 de ani, sunetul produs de un Harley este la fel unic si imposibil sa nu fie recunoscut imediat.

Mai mult, cei de la HDMC au incercat in 1994 patentarea acestui sunet considerat unic datorita designului specific al motorului cu doi cilindri in V ale carui pistoane sunt conectate la vilbrochen (arbore cotit) prin intermediul unui  singur maneton.

Solicitarea acestora catre U.S. Patent and Trademark Office (PTO)  suna cam asa: “THE MARK CONSISTS OF THE EXHAUST SOUND OF APPLICANT’S MOTORCYCLES, PRODUCED BY V-TWIN, COMMON CRANKPIN MOTORCYCLE ENGINES WHEN THE GOODS ARE IN USE”.

Dupa 6 ani de dispute in care in mod evident s-a implicat febril si concurenta de pe piata de profil, 9 dintre producatorii de cruisere contestand patentul, avand in vedere ca nu se intrezarea vreo decizie finala favorabila prea curand, Harley a renuntat, retragandu-si solicitarea la inceputul lui 2000.

Dar sa incercam sa incepem cu inceputul.

Principiul de functionare e binecunoscut si e acelasi ca la celelalte motoare cu ardere interna. Amestec aer&combustibil in cilindru…scanteie la bujie…explozie… se pune in miscare descendenta pistonul…miscarea e transmisa prin biela-cuzineti catre vilbrochen (arbore cotit)…astfel…miscarea liniara e transformata in miscare circulara.

Pentru neavizati, ca doar n-om fi toti mecanici, cam asa arata ansamblul pistoane-biela-vilbrochen, in cazul unui motor cu 4 cilindri.

…iar procesul descris anterior, intreaga cinetica a motorului se-ntampla cam asa:

si pentru o clarificare mai animata cred ca urmatorul clip o sa isi faca treaba

Ok. Toate astea se intampla in orice motor, dar pe noi ne intereseaza motorul cu doi cilindri dispusi in V. Si aici insa avem cazuri si cazuri. Avem pe de o parte motoarele ale caror pistoane sunt conectate la vilbrochen prin intermediul a doua manetoane diferite,

si cele la care ambele pistoane sunt conectate prin intermediul bielelor la acelasi maneton.

…si de aici incepe distractia…

Faptul ca motorul utilizeaza un vilbrochen cu un singur fus maneton, sau maneton comun, a reprezentat insasi baza solicitarii de patentare a celor de la Harley, ei sustinand ca acest design este sursa sunetului inconfundabil al unui motor Harley Davidson.

Mai exact. Cum modifica acest design sunetul produs de un motor?

1. la un motor cu doi cilindri in V dispusi la 45°, ce utilizeaza un vilbrochen cu doua manetoane, cele patru faze, admisia, compresia, destinderea si evacuarea se desfasoara pe parcursul a doua rotatii ale arborelui cotit, iar pistoanele, mai pe intelesul tuturor, sunt la capatul fiecarei rotatii in pozitii diametral opuse, cand unul e in faza de admisie celalalt e in faza de evacuare, cand unul urca celalalt coboara, exploziile fiind simetrice, producand astfel un sunet uniform bum-bum-bum-bum…

2. la un motor cu doi cilindri in V dispusi la 45°, ce utilizeaza un vilbrochen cu un singur fus maneton, desi fazele motorului sunt aceleasi si se desfasoara la fel pe parcursul a doua rotatii ale arborelui cotit, faptul ca pistoanele sunt conectate la acelasi maneton comun face ca aceste cicluri sa se desfasoare la intervale diferite si anume : explozie in primul cilindru…..dupa o rotatie de 315° a vilbrochenului -- explozie in cel de-al doilea cilindru…urmeaza o pauza pe parcursul unei rotatii de 405° a vilbrochenului si tot asa… de aici si sunetul aparent neregulat al motorului…bum-bum…bum-bum…bum-bum…

Am zis aparent neregulat? Da. Conform acestei teorii sustinute de fabricant, ce-i drept, e neuniform…nu e bum-bum-bum-bum, e bum-bum…bum-bum…bum-bum…dar daca e asa, putem spune ca e uniform in neuniformitatea sa?

Si-atunci? Cum ramane cu ce se aude de fapt la un Harley? Cum ramane cu sunetul inegal, rupt care iti da impresia ca motorul e gata sa se opreasca pe alocuri?

Nu de alta dar daca e sa ne luam dupa ce spuneau in ’94 cei de la HD Motor Company in solicitarea lor, singura justificare a sunetului original este particularitatea mecanica expusa mai sus, particularitate care nu e chiar asa de particulara pana la urma, deoarece sunt suficiente motoare care folosesc un astfel de ambielaj.

Sa luam spre exemplu Honda shadow ACE 1100, aparuta in ’95 ca replica a japonezilor la teoria americana, care foloseste acelasi design cu maneton comun.

Sa auzim:

Este dar nu este. Pentru comparatie:

In aceasta situatie, daca toate detaliile tehince de mai sus nu sunt cauza sunetului specific, care e explicatia pana la urma? Ca sa incurce si mai mult lucrurile unii proprietari de modele mai noi de Harley cu motoare pe injectie considera ca sunetul nu e acelasi cu cel al motoarelor old school pe carburatie.

Ca o fi sistemul de aprindere fara distributor folosit pe motoarele mai vechi si care facea ca ambele bujii sa se aprinda in acelasi timp, chiar daca pe un cilindru se aprindea degeaba…

Ca o fi amestecul carburant neomogen in ambii cilindri…

Ca o fi reglajul din ECU la motocicletele mai noi care au asa ceva, care da scantei voit aiurea, chiar daca in detrimentul performantelor…

Ca o fi sistemul de evacuare coroborat cu una din cele de mai sus…

Sau de ce nu ar fi o “greseala” de fabricatie de la inceputurile companiei cand se incerca simplificarea motorului  si reducerea costurilor, “greseala” care a devenit trademark si pe care cei de la HD incearca sa o sustina in continuare artificial prin manipularea sistemelor ECU, indiferent…

Oricum, sunt convins ca mai exista o sumedenie de alte explicatii si teorii conspirationiste cu privire la ce ar face sau mai bine zis ce nu ar face cei de la Harley sa pastreze, chiar si in pofida performantelor, chiar daca nepatentat, sunetul devenit trademark printre pasionatii genului.

Cum spuneam la inceput, departe de mine gandul sau pretentia de a face lumina, e cert ca lucrurile sunt ceva mai complicate decat par, e clar de asemenea ca se va gasi de fiecare data cate cineva care sa anunte cu certitudine “Ca de aia suna asa si nu de ai-lalta”, dar ce mi se pare ca e mai clar ca tot ce se spune nu e general aplicabil. Fiecare motor suna in felul lui propriu si unic si cum spuneam intr-un articol precedent…E frumos ce-mi place mie…Frumusetea e in cohii sau in acest caz in urechile ascultatorului. E chiar imposibil  sa nu fii subiectiv.

Pe final va mai las cu cateva solo-uri de doi cilindrii in V la 45° cu fus maneton comun sa va dati voi cu parerea care  e, care nu e, de la o ureche muzicala la alta.

facebook comments:

6 Responses to Sunetul distinct al unui Harley | intre subiectivism si realitate

  1. Andrei says:

    Foarte bine scris! Mi-ai facut dimineata :D

  2. ciprian says:

    mersi de aprecieri si mai poftim pe la noi

  3. vlad says:

    Sa inteleg ca urmeaza un HD? :D

  4. Ciprian says:

    sau…de ce nu un motor shovel pe cadru de intruder

  5. gabi says:

    pofteste in tacere ;D

  6. marian says:

    salut! am un intruder de 1800 si mi se pare foarte folositor acest blog si chiar foarte interesant. tine-o tot asa!
    asfalt uscat

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

if you check this box ... nothing happens (: 26