web analytics

Cine nu a auzit de Harley Davidson?

Sunt putini cei care, chiar daca nu au nicio tangenta cu domeniul moto, sa nu fi auzit de Harley.

Orice chopper/cruiser/bobber care trece pe strada, in ochii unui neavizat E un Harley!. Daca-i zici ca nu e Harley ca e Yamaha/Kawasaki/Suzuki atunci…E ca un Harley!…si chiar daca mai aduci argumente, eventual ii arati si talonul… in zadar…impresia o sa fie aceeasi … ca…totusi E gen Harley

Asta e rezultatul unui marketing bun, a unei imagini construite si mentinute in timp inca din 1903 cand Bill Harley si Arthur Walter Davidson au scos pe portile hambarului de lemn in care aveau atelierul primul motor HD.

E clar.

Toata lumea stie de Harley.

Dar de Indian….de Indian a auzit careva? Da…e una tot asa…gen Harley…si…poate ar trebui sa incercam sa aflam cate ceva si despre Indian

O sa intrebati evident De ce?

… poate pentru ca au inceput sa scoata motoare in 1901, inaintea lui Bill si Arthur (1903) si au continuat sa o faca cu succes fiind cel mai mare rival al HD-urilor pana prin anii 50 existand perioade cand le-a si surcalasat la capitolul vanzari.

… poate pentru ca este unul din putinele choppere cu o istorie  in spate, o istorie interesanta disparand si reaparand pe piata in decursul celor 100 de ani de existenta intermitenta.

..poate pentru ca in 1903 co-fondatorul Indian, Oscar Hedström a stabilit pe un motor productie proprie cu un singur cilindru recordul mondial de viteza la categoria motociclete, cu 90 km/h.

… poate pentru ca pe un Indian din 1920, modificat de la 600 la 850 cc, neozeelandezul Burt Munro a stabilit in 1962 recordul mondial de viteza cu 288 km/h.

… poate pur si simplu pentru ca merita. Macar datorita parcursului din 1901 pana in 1953 cand Indian era un nume pe plan mondial si punea cu succes bete in rotile HD-urilor.

… si de ce nu, poate pentru ca stiind cate ceva despre Indian va deveni din nou o alternativa la omniprezentul si arhicunoscutul Harley; asta daca tinem neaparat sa avem ceva made in U.S.A.

Eu zic ca sunt motive suficiente pentru a mai pierde cateva minute citind articolul. Daca nu…macar pentru poze…pentru a vedea transformarea sub ochii nostri, pornind de aici:

1904 Indian Single

si ajungand aici:

2010 Indian Chief Drakhorse

Asadar, o scurta istorie Indian

… totul a inceput in 1901 cand George M. Hendee si Carl Oscar Hedström au fondat Hendee Manufacturing Company. Cei doi profesionisti ai curselor de ciclism si-au pus in gand sa construiasca o motocicleta cu un singur cilindru si 1.75 bhp. In 1901 visul a devenit realitate prototipul fiind construit si testat, iar in 1902 au inceput sa produca pentru vanzare, pentru ca in 1904 sa ajunga la o productie de 500 de motociclete Perioada de glorie a brandului Indian a fost intre anii 1901 si 1953 cand motocicletele erau produse de Hendee Manufacturing Company, firma care incepand cu anul 1928 avea sa devina Indian Motorcycle Manufacturing Company.

In anii 1910 Indian devenea cel mai mare producator de motociclete din lume, iar in 1913 ajungea la un record absolut de 32.000 de unitati.

1904 Indian Single           1907 Indian Twin        1908 Indian Racer

1909 Indian Light Twin

1914 Indian V-Twin

1915 Indian Big Twin     1920 Indian Boardracer

Cele mai populare modele Indian, echipate cu motoare cu doi cilindrii in V la 42 grade, au fost Scout, produs din 1920 pana in 1946 si fratele lui mai mare, Chief produs din 1922 pana in 1953.

Indian Scout

Indian Chief

In 1930 Indian a fuzionat cu producatorul de automobile DuPont Motors Company. Proprietarul DuPont a sistat din acel moment productia de masini concentrand resursele companiei inspre modelele Indian, pentru ca in 1940 compania sa ajunga sa vanda aproape tot atatea motociclete ca si principalul sau rival Harley Davidson.

De remarcat este faptul ca in tot acest timp compania producea si alte masinarii printre care motoare de avion, biciclete, motoare de barca si aparate de aer conditionat.

Pe parcursul celui de-al doilea razboi mondial modelele Scout, Chief si Junior Scout au fost folosite in diverse scopuri de catre Armata Statelor Unite, insa nu au reusit sa se situeze inaintea celor de la HD al caror model WLA a fost motocicleta preferata de armata SUA.

Indian 640B

Harley Davidson WLA

In 1945 pachetul majoritar de actiuni al companiei a fost achizitionat de catre un grup in fruntea caruia se afla Ralph B. Rogers, grup care avea sa distruga istoria de 50 de ani a Indian-ului.

Sub controlul acestora Indian a intrerupt productia modelului Scout si a inceput sa se axeze pe motociclete de categorie usoara printre care 149 Arrow, Super Scout 249 si Warrior 250. Aceste modele erau de proasta calitate si nu aduceau nimic nou. Productia Indian Chief, varful de lance al brand-ului, a fost limitata pana la extrem in 1949, iar in 1953 s-a sistat intreaga activitate, Indian-ul dandu-si obstescul sfarsit in urma declararii falimentului.

Dupa 1953 si pana prin ’77 a urmat o perioada cel putin nefericita.

Din fostul Indian nu a mai ramas decat numele, nume care a fost folosit de diferite companii ca blazon pentru niste motociclete fabricate ba in Anglia (Royal Enfield) sau Italia (Italjet), ba prin Taiwan, aduse in America, cosmetizate putin si puse la vanzare.

Acesti aproximativ 25 de ani nu au putut decat sa dauneze brand-ului transformand Indian-ul din ceea ce a fost odata, un competitor de temut al Harley Davidson, intr-un fel de struto – camila a lumii moto distrugand tot ce reusise anterior sa adune Indian sub numele sau.

In urma inca unui faliment in 1977 Indian-ul a disparut din nou de pe harta moto

Dreptul de folosinta a numelui Indian a trecut in aceasta perioada (‘53-‘77) pe la mai multi proprietari. Unii legitimi, altii mai putin, ajungand in anii ’80 subiect de disputa pentru mai multe parti care aveau pretentii de improprietarire cu ceea ce a fost odata legenda Indian.

Abia in 1998 apele s-au mai linistit cand soarta brand-ului a fost hotarata de un tribunal federal din Denver, pentru ca in 1999 sa apara Indian Motorcycle Company of America.

Compania, formata in urma fuziunii a nu mai putin de noua firme, printre care IMCOA Licensing America Inc., proprietara drepturilor Indian, si fabricantul de motociclete California Motorcyle Company, a scos pe piata primul model Indian Chief dupa aproape 50 de ani, incercand astfel parca sa uite perioada de dupa ’53 si sa readuca in mintea consumatorilor de profil ceea ce a insemnat Indian-ul pe vremuri.

Dar … in 2003, ce credeti? Unul din principalii investitori s-a retras din afacere si supriza sau nu, Indian a implinit cel de-al treilea faliment major.

Ah…si poate nu stiati, dar “Harley-ul” cu care se dadea Terminatorul 3 in filmul cu aproximativ acelasi nume era de fapt un Indian Chief…ca sa vezi!

Cea mai recenta incercare de resuscitare si care, de altfel, continua si in prezent (pana cand?…cine stie?), a avut loc in anul 2006 cand nou infiintata Indian Motorcycle Company a inceput sa produca motociclete in Kings Mountain, North Carolina.

Pentru a avea o sansa pe piata moto din prezent, care e mult mai aglomerata decat in anii ’50, I.M.C. au hotarat sa limiteze numarul de motociclete scoase anual pe poarta fabricii pentru a se putea concentra pe calitate, performanta si exclusivitate.

Modelul ales pentru a purta steagul mai departe este, dupa cum se vede si din poze, Indian Chief. Cel mai probabil datorita istoriei sale care a inceput in 1922 cu un motor de 1000 cm, apoi 1200 cm, in anii ’40 reusind fara sa renunte la confort si design sa atinga viteze de 140-150 km/h, fiind dotat apoi in anii ‘50 cu un motor de 1500 cm si ajungand la 1720 cc in prezent.

Asta a fost si incearca sa redevina Indian-ul…mentinand ca specifica aripa care acopera aproape de tot roata din fata, introdusa in anii ’40 si devenita un simbol al marcii.

O evolutie cel putin interesanta a unui brand care desi a aparut din pasiune pentru motociclete si a ajuns sa fie cel mai mare producator de profil la un moment dat, ulterior parcursul i-a fost afectat de interventia unor oportunisti interesati doar de profit care nu au facut decat sa traga in jos numele de Indian, nume care, poate daca lucrurile nu se intamplau cum s-au intamplat, era acum in mintea tuturor, in locul Harley, sinonimul pentru chopper/cruiser/bobber.

Pe final o sa va las cu un serial foto din care se vad cu ochiul liber transformarile prin care Indian Chief a trecut de la prima aparitie in 1922 si pana in prezent, precum si cateva clipuri cu Indieni din diverse perioade.

facebook comments:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

if you check this box ... nothing happens (: 26