web analytics

O sa incepem mai abrupt inaugurarea unei sectiuni noi din acest www, si anume sectiunea in care raspundem (sau cel putin ne dam cu parerea) celor ce au intrebari, evident preferabil din zona moto custom dar  nu vom ignora chestionarile din zona “what’s the meaning of life?”, predictii astrale pentru anul in curs, “voi intalni pe cineva special in viitorul apropiat?” sau “este penisul meu prea mic?/marirea penisului (care pana la urma tot de custom tine)”.

In alta ordine de idei, suntem pregatiti sa facem fata provocarilor custom.

Desi ne propuseseram sa fim o intreprindere nu neaparat interactiva, consiliul de administrare a luat decizia de a infiinta aceasta sectiune in urma zecilor de mii de scrisori primite din partea pasionatilor de custom pentru a oferii un feedback constructiv cititorilor si pentru a arata ca aici nu se doarme.

O sa incep prin a raspunde la mailul lui Cristi cu privire la modificarea unui naked, in cazul de fata un Ducati Monster. P.S. da Cristi exista in realitate, nu e prietenul meu imaginar, la fel si e-mail-ul trimis de el.

In speranta ca nu se va supara ca este primul caruia i-am publicat mailul si cu scuzele ce se impun daca se supara, va redau mai jos continutul:

Buna ziua.

Ma intereseaza sa fac o motocicleta dupa o schita facuta de un prieten al meu, inspirata dintr-un film sf, dimensiunile motocicletei ar fi cam ca un ducatti monster marit cu 30-40%.

Intrebarea mea ar fi de la ce suma in sus trebuie sa ma gandesc pentru un astfel de proiect, dat fiind ca toate elementele de caroserie trebuiesc facute custom ? Cred ca sasiul suspensiile si motorul ar putea fi folositeceva standard.

Imi puteti da un raspuns ? Multumesc

Da Cristi. Iti putem da un raspuns.

In primul rand vreau sa te felicit pentru proiect. E un proiect cel putin ambitios in primul rand pentru ca dupa parerea mea este destul de dificil de realizat si o sa-ti explic de ce.

Daca ai folosi cum spui sasiul sau cadrul unui motor de serie, un monster spre exemplu, nu ai avea problema inmatricularii si omologarii R.A.R., omologare care, daca implica modificari structurale (cadru, bascula) da extraordinar de multe batai de cap si costuri care se recupereaza suficient de greu chiar si in cazul productiei de serie.

Daca vrei sa maresti un Ducati Monster cu 30-40% ma gandesc ca nu prea ai cum sa faci acest lucru fara sa umbli la partile structurale cum ziceam, iar in cazul asta nu renteaza; si nu numai financiar. Legislatia romana si testele necesare pentru omologare sunt cum doar la noi mai gasesti.

Pentru edificare o sa postez in continuare un raspuns pe care mi l-au dat cei de la RAR cu privire la modificarea unui cadru pentru a monta o roata mai mare:

“Stimate domn,

Certificarea produselor se efectueaza de Organismul de Certificare Produse al Registrului Auto Roman in baza OG 80/2000 privind omologarea şi certificarea produselor si materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, precum si conditiile de introducere pe piata si de comercializare a acestora (ultima modificare aprobata prin Legea nr.288/2009). Descrierea procesului de certificare si datele de contact se gasesc pe internet la adresa www.rarom.ro, link-ul OCP.

Montarea pe motocicleta a basculei si a rotii de dimensiuni mai mari, modifica parametrii constructivi inscrisi în Cartea de identitate a vehiculului (mase, dimensiuni), este incadrata ca modificare constructiva a vehiculului rutier. In acest caz este necesara autorizarea agentului economic care face aceste modificari in conformitate cu Legea 222/2003 și Reglementarile privind autorizarea operatorilor economici care desfasoara activitati de reparatii, de intretinere, de reglare, de modificari constructive, de reconstructie a vehiculelor rutiere, precum si de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz – RNTR 9. Autorizarea agentului economic se efectueaza de Organismul de Certificare Sisteme de Management al RAR ale carui date de contact se gasesc pe internet la adresa www.rarom.ro, link-ul OCS.

Pentru informatii privind modul de transmitere a comenzilor pentru încercari la Laboratorul de Incercari pentru Securitate Rutiera va puteti adresa domnului ing. Gabriel VLASCEANU -- Seful LISR.

Cu stima,

Viorel Croitoru

Sef compartiment RAR-OCP”

Deci in afara de atelierul autorizat de RAR sa faca modificari structurale si costurile de productie aferente mai trebuie sa adaugi si costurile testelor in Laboratorul lor de incercari care nu sunt deloc neglijabile.

Ok. Situatie scumpa, foarte consumatoare de timp si nervi pentru ca e vorba de birocratia specifica, dar cel putin teoretic rezolvabila.

Daca, pe de alta parte, folosesti elementele structurale ale unui motor omologat deja care nu implica “modificari ale parametrilor constructivi inscrisi in cartea de identitate” a motorului mai ramane problema constructiei caroseriei sau carenelor dupa design-ul facut de prietenul tau.

Solutia optima este fibra de sticla sau carbon cu rasini sintetice.

Relocarea unor piese ale motorului pentru a permite designul dorit si sudarea unor puncte de prindere a carenelor nu sunt o problema.

Problema apare la gasirea unui constructor care sa iti poata face exact ce doresti.

Construirea unor carene noi dupa un design anume implica mai intai fabricarea matritelor pentru fibra. Cate doua matrite “in oglinda” -- presupunand ca e vorba de un design simetric stanga/dreapta pentru fiecare element de caroserie.

Avand in vedere ca la noi atelierele de custom moto se ocupa cu predilectie de modificarea chopperelor si folosesc tabla pentru confectionarea pieselor de caroserie  sau doar monteaza piese prefabricate comandate de pe site-uri de profil de afara, cea mai buna solutie consta in a gasi un atelier de tunning auto care confectioneaza piese de caroserie pentru masini -- spoilere, praguri etc.

Asta ar putea fi solutia de care ai nevoie pentru a-ti implini visul.

Bine acum mai ramane si latura financiara pe care sincer nu pot sa o estimez, insa pot presupune ca e una deloc de neglijat, pentru ca in momentul in care gasesti un atelier care are posibilitatea construirii unor matrite pentru caroseria ta apar doua situatii.

Prima e posibilitatea ca ei, daca se incumeta sa construiasca matritele dupa designul tau le vor putea folosi ulterior pentru a face si comercializa in continuare modelul, iar in conditiile astea motorul tau nu va mai fi deloc unicat, insa ar putea sa cantaresca catva la negocierea pretului de constructie.

In cazul in care inchei cu ei un eventual contract prin care se obliga sa nu mai fabrice o alta matrita dupa designul respectiv si te asiguri ca matritele folosite pentru carenele tale sunt distruse ulterior, atunci sunt destul de sigur ca si costurile vor fi suficient de mari. Asta pentru ca intregul proces de constructie, de la matrita si pana la produsul finit este complex si necesita foarte multe ore de munca.

Sa concluzionez. Eu ce as face?

1. M-as informa in mare despre ce inseamna constructia unor elemente de caroserie din fibra, spre exemplu pe link-ul asta.

2. As contacta un service care produce piese de caroserie din fibra si le-as prezenta situatia mea, iar daca nu se incumeta le-as cere sa ma indrume catre cei care s-ar incumeta.

3. Mai exista intotdeauna freelancerii, cei care lucreaza pe cont propriu. Aici tre’ sa vezi un portofoliu, alte lucrari ale omului sa vezi de ce e in stare. Ar insemna ca e mai probabil sa se inhame la o chestie din asta pentru ca foarte probabil e si pasionat pentru ca altfel nu se apuca de lucru in propriul garaj si foarte probabil ar mai insemna ca buzunarul tau n-o sa simta o lovitura atat de mare comparativ cu serviciile unui atelier de specialitate.

Spre exemplu am gasit anuntul urmator :

“produc piese din fibra de carbon pentru orice tip de masina sau motocicleta la comanda
pentru mai multe detalii id mes necenzurat19 sau tel 0765473639″

…e din 2009 dar foarte probabil mai este valabil. Omul e din Campina. Ai putea sa-i dai un mail sau un telefon. Primul pas e mai greu.

Dar pe de alta parte, cu cat e mai dificil cu atat satisfactia va fi mai mare la finalizarea proiectului.

In speranta ca am reusit sa iti raspund la intrebare, iti urez bafta, astept poze cu finalul proiectului si bineinteles iti stau la dispozitie pentru alte lamuriri.

Cu respect,

Redactia

adica eu, Ciprian.

pe final va las cu inca un exemplu pentru cat de periculos poate fi sa conduci o motocicleta si va doresc asfalt uscat

facebook comments:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

if you check this box ... nothing happens (: 26