web analytics
aprilie 22, 2010, Author: Ciprian, Leave a comment

Chopper? Bobber? sau pur si simplu custom

Categories: Articles (international)
Tags:: , , , , ,

Datorita sau din cauza (vedem mai incolo) exploziei din ultimile decenii a pietei de custom motorcycle, fiecare contructor, fie el profesionistul din industria de profil ori simplul detinator a catorva scule si al unui garaj, sura, sopron, hambar (vezi M. Walz) curte sau gradina, si-a pus amprenta in felul sau unic asupra ceea ce inseamna motor custom, rezultand motociclete modificate dupa imaginatia, buzunarul, indemanarea si de ce nu, chipul si asemanarea modificatorului.

Chiar daca in prezent putem vorbi de o industrie in continua expansiune care produce pe banda rulanta motociclete custom, aceasta nu va duce, ca in cazul industrializarii din alte domenii, la inlocuirea sau la disparitia custom-urilor home made de la care a inceput totul.

Home made-ul, sau…ce-si face omu’ cu mana lui va continua sa existe, fie din ratiuni bugetare (preturile din industria de profil fiind de multe ori prohibitive) fie din dorinta de a avea un motor cu adevarat unic.

In aceste conditii vom asista in continuare la aparitia a noi si noi motociclete modificate de proprietari, unele mai reusite altele mai putin (evident totul e subiectiv), unele pe care o sa le vezi trecand pe langa tine pe strada sau la un semafor, altele pe care le gasesti din greseala pe cele mai obscure forum-uri sau blog-uri, in orice caz foarte multe si foarte diferite.

Acest amalgam devine si sursa de dispute din nevoia maniacala de a categorisi totul. Parca nu ti-ar fi suficient sa spui: Uite un motor fain!!! Sa-ti incante privirea sau auzul si sa-ti fie suficient. Nuuuu!…tre’ sa continui…Da ce o fi? …Ala ca e chopper…ala ca e bobber…altu ca e chopper bobber…si de aici o mie si una de discutii pe o mie si unu de forumuri, la o mie si una de mese, dupa o mie si doua de beri…

Asadar, dupa ceva cercetari, am adunat pareri ale anonimilor, ale specialistilor din breasla, ale forumistilor…ce mai, ale tuturor care si-au dat cu parerea la un moment sau altul si am incercat sa ajungem la un numitor comun, sa clarificam cat de cat situatia…macar asa in linii mari, cu referire la chopper vs. bobber.

deci…

Ce e un bobber?

…din verbul englezesc to bob = to cut short… adica, pentru cei care au facut rusa la scoala, a scurta. Paradoxal nu? Adica… cine normal la cap  ar vrea sa scurteze si de ce?

Toata treaba a aparut dupa al doilea razboi mondial cand cei care participau la cursele din cadrul cluburilor moto dadeau cat se poate de multe jos de pe motor pentru a-l face mai usor si a-i creste astfel performantele.

In termeni generali, bobberu’ e o motocicleta de linie, fara modificari majore, cu exceptia ca toate piesele care nu contribuie la mentinerea/ cresterea performantelor au fost inlaturate sau scurtate (bobbed).

In atare perceptie bobberu este expresia minimalismului, fara bling bling , fara accesorii…doar strictul necesar functionarii. Asadar sa nu ne miram daca o sa vedem motoare fara aripa fata si cu aripa spate scurtata sau deloc, fara oglinzi sau doar cu o oglinda pe stanga (sau pe dreapta la englezi) fara unele table care acopera mecanismele sau de ce nu…fara frane pe fata.

Asadar, oricine poate fi mandrul proprietar al unui bobber.  Sa-ti faci motoru’ bobber n-ar trebui sa te coste mai nimic decat ceva timp liber s’o cheie de 13.

Da’ un chopper?

…din alt verb englezesc, si anume to chop = to cut in pieces, adica, tot pentru rusofili,  a taia in bucati.

Curentul este ceva mai nou si a luat amploare mai ales dupa aparitia in ‘69 a filmului regizat de Peter Fonda, Easy Rider, care avea in prim plan doi motociclisti si calatoria lor de la Los Angeles la New Orleans.

Dupa cum se vede si din screen shot’ul de mai sus si evident, dupa opinia majoritatii, ceea ce face un chopper Chopper este in primul rand lungimea/ unghiul furcii (rake) care, spre deosebire de bobber la care furca e cea originala si neavand unghiul fata de verticala modificat, la chopper unghiul este mai mare iar furca, evident, mai lunga…de aici si o…sa-i zicem definitie…

… deci am putea spune ca chopper-ul este motocicleta la care unghiul furcii fata de verticala a fost considerabil marit fata de cel al motocicletei originale.

Unghiul furcii poate fii marit prin modificarea sau inlocuirea jugurilor (triple trees) ca in diagramele de mai sus, prin simpla alungire a furcii, prin taierea cadrului si schimbarea geometriei lui sau prin orice combinatie dintre aceste metode.

Asadar, in perceptia majoritatii, daca iei un motor de serie sau un bobber si ii cresti unghiul furcii, ala nu mai e bobber…a devenit un chopper.

Cu toate aceste precizari raman enorm de multe zone gri pentru ca vorba Andreei Marin, Nu-i asa? (si nu!, nu ma uitam la surpize surprize)… sunt o multime de proprietari de motoare care le modifica fiecare dupa gustul lui rezultand extrem de multe combinatii de neimaginat si dificil de categorisit, pentru ca pana la urma daca iei spre exemplu un Harley Sportster din 2010 care are un unghi de fabrica la 29.9 grade si il faci de 33, atunci conform definitiei ai zice ca e chopper dar ca aspect abia daca ai sesiza diferenta (decat daca porti tot timpul la tine un raportor asa…just in case)

In concluzie, aceste…un fel de definitii sunt mai mult niste linii de ghidaj, nimic nu e batut in cuie…si daca tu vrei sa ii spui motorului tau bobber foarte bine! felicitari! nimeni nu te condamna, dar nici nu ai voie sa te superi daca cineva o sa-i spuna chopper.

…pentru ca pana la urma totul e subiectiv…cum zice englezu’

Beauty is in the eye of the beholder

…adica…din nou rusofilii mainile’n aer…

E frumos ce-mi place mie

In final va las cu niste poze sa va decideti voi care, cum si de-a cui e…asfalt uscat!

si, daca tot nu v-ati lamurit care ce si cum urmatorul clip o sa va lamureasca cu totul!

facebook comments:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

if you check this box ... nothing happens (: 20